کد مطلب:33275
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:15
بـرداشـتن عقاب از مجرم در روز قيامت , پس از آنكه خداوند از طريق وعيد خود آن راثابت كرده است , عدل است يا ظلم . اگر عدل باشد در اين صورت اصل حكمي كه عقاب را در پي دارد ظلم است و ظلم با ساحت پاك خـداونـدي سـازگـار نـيـسـت , و اگـر ظلم باشددر اين صورت درخواست شفاعت انبياء مثلا , درخـواسـت ظـلـم از خداوند خواهد بود وچنين درخواستي جاهلانه است با عصمت و علم انبياء صلوات اللّه عليهم سازگار نيست .
در پـاسـخ از اين شبه مي توان گفت اولا همانگونه كه در موارد اوامر و نواهي امتحاني , رفع حكم امـتحاني و اثبات آن هر دو عدل است و حكمت آن نيز آزمايش وامتحان يا روشن ساختن سريره و باطن مكلف , يا درك استعدادهاي دروني اوست ; درمورد شفاعت نيز وضع به همين گونه است يـعـني همه مومنان اهل نجات اند ; وضع احكام و انواع عقاب مترتب بر سر پيچي از آنها براي كفار است . مومنان با انجام وظايف و اطاعت به درجات گوناگون محسنين نايل مي آيند و كساني از مومنان كه مرتكب گناه شوند به وسيله شفاعت نجات مي يابند . ثـانـيـا ; رفـع عـقـاب در صورتي مغاير با عدل است كه حكم اول را نقض كند در حاليكه حقيقت شـفـاعـت ايـن اسـت كـه مشفوع را از موضوع حكم عقاب خارج مي كند و موضوع و مصداق حكم رحمت قرار مي دهد , كه اين امر نيز بي جهت و بي دليل نيست بلكه شفاعت كننده باتوجه به وجود صفاتي در وجود خداوند مثل رحمت و كرم و بي نيازي , يا صفاتي دروجود مشفوع مثل پشيماني , تضرع و فقر از خداوند درخواست مي كند كه مشفوع را ازمصاديق حكم رحمت و كرم خدا گرداند . بنابراين حكم عقاب نقض نشده است تا شبه پيش آيد بلكه موضوع اين حكم عوض شده است .
تفسير الميزان ج 1 ص 162
طباطبائي - سيد محمد حسين
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.